Verslag 4 - Reisverslag uit Haldensleben, Duitsland van Bob en Hennie Schickendantz - WaarBenJij.nu Verslag 4 - Reisverslag uit Haldensleben, Duitsland van Bob en Hennie Schickendantz - WaarBenJij.nu

Verslag 4

Door: Hennie Schickendantz

Blijf op de hoogte en volg Bob en Hennie

13 Juli 2016 | Duitsland, Haldensleben

Verslag 4
Stukje verder over Minden. We zijn van het haventje vlakbij Osnabrück naar Minden gevaren samen met een Duits schip: de Pikkolo. Aardige mensen: Joachim en Barbara Gresser, iets ouder dan wij. Het is wel “makkelijk” met hen te varen. Zij zijn hier al een keer of vier geweest. Hij reserveert de jachthavens van te voren, zegt waar we naartoe kunnen varen, niks mis mee. En nog gezellig ook. Als we met z’n vieren in Minden lopen, begrijp ik wel, dat Barbara wel eens ander gezelschap wil dan J. Wij gaan graag naar winkels, zoals “1-euro-shops” . Barbara ook. Joachim blijft buiten. Hij rookt als een ketter! Maar goed, misschien toch nog een reservering voor ons bed-and-breakfast? Barbara wil wel, maar Joachim………..We zijn trouwens met een taxi naar Minden gegaan! Als we samen daar naar toe gegaan waren, hadden we waarschijnlijk de fiets genomen. Maar Joachim kan niet ver lopen en Barbara kan niet eens fietsen……….. (en ook niet zwemmen!)
Net na Minden gaan we over een “kanaalbrug”. Hier niet als kanaal over een weg, maar als kanaal over een ander water: de Weser. Het was lastig hiervan foto’s te maken, maar toen ik boven op het dek stond, ging het wel. Gestopt in Idensen. Lief haventje, maar verder niks. Zelfs geen wifi (noemen ze hier WLAN). Het weer is niet geweldig, niet koud, maar zeer wisselvallig!
Vandaag (9 juli) varen we naar Hannover. Onderweg weet Joachim een tankstation aan het water. De “Pikkolo” gaat eerst tanken, dan wij. Bij het aanleggen worden we totaal niet geholpen door de man, die daar werkt. Als de boot ligt, vraagt “Vrolijke Frans”: Was brauchst Du? Ja, duh………..Was denken Sie?.......... Limonade? Diesel natuurlijk! We kunnen hier ook nog een nieuwe gasfles kopen. Dan verder naar naar Hannover. We gaan niet in de haven van Hannover liggen, maar gaan iets verder het Stichkanal Misburg op. Daar is een klein, gezellig haventje. Grappig is hier, dat je twee sleutels nodig hebt om de haven te verlaten. De eerste voor een grote ijzeren poort aan het einde van een tunneltje en de tweede voor een slagboom aan het einde van de straat. 
Dan naar Heidanger. Vandaag de eerste sluis voor ons in het Mittellandkanaal. Verval: 14,7 meter. Alles gaat prima! Dan het Stichkanal Salzgitter op naar de jachthaven Heidanger. De ingang hier naartoe is zo klein, dat wij er waarschijnlijk zo langs gevaren waren. Het is hier schitterend! Palmen, grote potten met hortensia’s, leuke zitjes. Zelfs waar je aanlegt, zijn potten met knalrode geraniums. We lopen ’s middags nog achter de jachthaven langs. Volgens Barbara groeien daar mirabellen. Kleine pruimen, die we ook bij de sluizen in Frankrijk geplukt hebben. Ze zijn er inderdaad, maar ze hangen veel te hoog en de paar, die we te pakken krijgen, zijn ontzettend zuur. Beetje te vroeg nog, denk ik. ’s Avonds de finale gekeken van het EK. Tot ieders verrassing wint Portugal! Bob is “dolblij” met de antenne, die we bij Saturn in Osnabrück (waar hij mij kwijt was) voor maar 30 euro gekocht hebben. De antenne kan gewoon binnen blijven staan, geen abonnement nodig, veel te ontvangen zenders en een prachtig, constant beeld!
Na verse broodjes bij het ontbijt, die we bij de jachthaven besteld hebben, weer verder op het Mittellandkanaal. Tweede sluis: 9 meter verval. We mogen erin achter twee grote beroepsschepen. Kan net nog. Het duurt erg lang, voordat de sluisdeuren weer open gaan. Al met al liggen we wel drie kwartier in de sluis. Een paar dagen later blijkt, dat de sluis nu echt kapot is. Er liggen meer dan 40 boten voor te wachten. Hebben wij wéér geluk gehad! We stoppen in Wolfsburg. Hier zijn de VW-fabrieken. Maar niet alleen de fabrieken! De volgende dag blijkt, dat het niet voor niets “Autostadt” heet. Bob en ik gaan eerst boodschappen doen in Wolfsburg. Dat is echt nodig! We moeten eerst een hoge brug over en dan nog een paar tunneltjes onderdoor. Er staat veel wind, dus doortrappen! Bij de grote Edeka doen we boodschappen en zien we ook de “VW-worstjes”. Barbara had ons verteld, dat ze die daar verkochten, net als “VW Gewürzketchup”. In de winkel is het druk en bij de kassa’s duurt het erg lang. Gelukkig kan je daar bij een “inpandige bakker” een kopje koffie drinken met heerlijke taart! Lekker… ……. Knap je weer een beetje van op! ’s Avonds eten we met Barbara en Joachim in het Italiaanse restaurantje aan de haven. Ècht een vakantiedag vandaag! 
De volgende morgen gaan we “Autostadt” in. Geheel het terrein van VW. Autostadt is nog groter dan Wolfsburg zelf (volgens Joachim). Er is een voetbalstadion, een enorm park met van alles erin. Kinderen kunnen er spelen, grote vijvers met fonteinen, waarvan je er twee kan beïnvloeden door een stang te bewegen. Bob doet dat zó enthousiast, dat de fontein heel hoog gaat. Door de wind worden we nat. Niet erg overigens, het is warm! Er zijn veel grote, mooie gebouwen met tentoonstellingen, restaurants en theaters, een grote circustent, verschillende gebouwen met Bugatti, Lamborghini, Skoda, Audi, SEAT, Porsche, een groot, zeer luxe hotel. En dan nog de fabriek zelf. Er staat een enorme krachtcentrale –alleen voor VW-, twee enorme “glazen” torens, waar de auto’s in gezet worden met een enorme lift, totdat de klant hem op komt halen. Normaal kan je ook nog met een treintje door de fabriek zelf. Helaas kan dat vandaag niet……….ze zijn met vakantie………….We hebben nog niet alles gezien, maar onze benen zijn moe! Misschien moeten we morgen nog in Wolfsburg blijven liggen……… er wordt slecht weer voorspeld. De volgende morgen valt het toch mee. We vertrekken richting Haldesleben. Vandaag geen sluizen. Om drie uur zijn we in de jachthaven en om 10 over drie begint het te gieten, met onweer!
Het bevalt ons nu wel wat beter om hier te varen. Het kanaal is nog steeds even saai, maar het is mooi weer en dat scheelt! De jachthavens zijn leuk en gezellig en af en toe is er aan de kant wat te zien (of te horen). Als we langs de beroepshaven van Haldesleben varen, wordt er een vrachtwagen geladen met grote stenen. We zijn er nèt langs, als de kraan een grote lading in de vrachtwagen stort. We schrikken ons een hoedje!! Volgens mij deed de kraanmachinist het expres van grote hoogte! Op het Mittellandkanaal zien we nu steeds meer Poolse schepen. Logisch, want we komen steeds dichter bij de Poolse grens. We hebben nu al 300 km op het Mittellandkanaal gevaren.
We hebben ook weer wat aan onze talenkennis gedaan……….. we weten nu, dat Möhren worteltjes zijn en geitenkaas is Ziegenkäse…………
Nog een paar dagen en dan zijn we in Berlijn!!!

• 14 Juli 2016 - 11:46

Rita:

Hoihoi,

Wat een leuk verslag !
    En wat gaaf van die auto fabriek,tis een hele andere
    reis dan vorig jaar maar zo te horen hebben jullie het
    goed naar je zin.
    Weet niet of het gaat lukken dat we samen komen
    ik probeer het in elk geval wel,kan dan met Koert
    mee rijden.

Dikke knuf van ons

• 14 Juli 2016 - 19:16

Walter - Margit:

Hoi luitjes,

Het gaat jullie goed af bij onze oosterburen, sprechen Sie auch een Bisschen Deuts, hihihi Leuk verhaal, en jullie zijn al een heel stuk op weg. Berlijn hebben wij een aantal jaren geleden bezocht (met de auto) daar een rondvaart gemaakt over de Spree. Heel indrukwekkend hoe druk het er is met die rundfahrtschiffe. Verder wensen wij jullie een goede reis, fijne vaaruren en behouden vaart. Groeten vanuit Rotterdam.

• 15 Juli 2016 - 12:02

Elleke Van Essen:

Lieve Henny en Bob,

Joachim en Barbara lijken mij toch echt goede gasten voor jullie bed- en breakfast hoor!
    Varen jullie nog in hun kielzog of is ieder zijn eigen weg gaan varen?
    Weer een fijn verhaal, met gezellige haventjes, schutten bij fors verval en de autofabrieken,
    maar vooral spannend dat de heel belangrijke bestemming BERLIJN nu in het zicht is.
    Geweldig; je zult daar ogen tekort komen.

Hartelijke groet,

Elleke

• 15 Juli 2016 - 21:45

Mieke:

Hallo luitjes
    Hier weer een teken van ons, leuk jullie verslag gelezen wat maken jullie weer van alles mee het is en blijft een avontuur.wij liggen met de boot in Bruinisse en wie zagen we daar Andre en Elly Treytel ook bij de mossel feesten erg gezellig gelukkig mooi weer zondag gaan wij weer terug naar de jachthaven we zullen weer zeggen goeie reis en veel zon groetjes van ons Mieke en Wim