Verslag 1 - Reisverslag uit Kamperland, Nederland van Bob en Hennie Schickendantz - WaarBenJij.nu Verslag 1 - Reisverslag uit Kamperland, Nederland van Bob en Hennie Schickendantz - WaarBenJij.nu

Verslag 1

Door: Bob en Hennie

Blijf op de hoogte en volg Bob en Hennie

28 Mei 2015 | Nederland, Kamperland

Verslag 1
Dan nu maar gaan zitten voor een ècht verslag. We liggen nu in Kamperland aan het Veerse meer. We hadden eigenlijk het plan om vanuit Zierikzee naar Antwerpen te varen en dan door naar Gent. Achter ons in de haven van Zierikzee lag een boot uit Zierikzee. Zij waren hun boot weer aan het inrichten. De vrouw aan boord bleek sluiswachter te zijn in Terneuzen. Ze vroeg ons, waarom we niet over Terneuzen naar Gent gingen. Het is een stuk korter en goed te doen. Mijn bezwaar voor die route is, dat we dan over de Westerschelde moeten en dat best “heftig” kan zijn. Het is een open verbinding met de zee en er is veel vrachtverkeer. Haar man (schipper van een vrachtboot) zei, dat het best te doen is. Zeker met rustig weer en je moet netjes aan de kant blijven. Je kan je ook via de marifoon laten begeleiden door “Post Terneuzen”. Dus hebben we besloten via deze route naar Gent te gaan. Zondag lijkt het, zeker wat de wind betreft, een goede dag te worden. Tenslotte hebben we wel voor “hetere vuren” gestaan, toen we vorig jaar naar Honfleur gingen.
Het weer wordt nu zo langzamerhand beter. We hoorden op de radio, dat de maand mei het koudste was sinds 1991! Nou, daar weten we àlles van!! De wind blijft nog steeds nadrukkelijk aanwezig, maar de temperatuur is iets beter. Het gevoel, dat je in een koelkast leeft, wordt langzamerhand minder………..
Vanuit Herkingen zijn we weer overgestoken naar de Mosselbank. Een stukje van anderhalve kilometer, maar deze keer wel een heftig stukje. We waren nog maar net uit de haven weg, of we kregen een hagelbui op ons hoofd! En dat doet zeer aan je oren!! We kozen nu een plekje aan het kleine eiland. Daar lig je het beste uit de wind. Op een enkele boot na waren we daar alleen. “Onze eendjes” waren al weer snel aanwezig op de steiger. ’s Morgens zagen we ook een lepelaar aan de kant “grazen”. Nog nooit gezien. Ook een paar vogels, die op scholeksters leken, maar wat witter…….?
Aan een van de andere steigers ligt een Duitse zeilboot met twee mannen. Een van de mannen wil het lijntje van de boot wat aantrekken. Hij verliest zijn evenwicht en valt in het ijskoude water. Omdat hij het “signalement” van een echte Duitse man heeft èn geen zwemvest aan heeft èn zo te zien niet kan zwemmen, kan hij niet uit het water komen. Bob is als eerste erbij en met z’n allen wordt de man langs de steiger naar de kant “gesleept”. Later komt hij als dank een flesje wijn brengen en ’s avonds zit hij op de steiger een berg worsten te braden, dus zal het wel goed gekomen zijn.
Vrijdag vertrokken van de Mosselbank. We hebben geluk: de sluis bij Bruinisse staat open en we kunnen zo naar binnen varen. Na een paar minuten gaat hij al weer open. We zijn maar 20 cm gezakt. Door het Zijpe, het Mastgat en de Keeten naar Zierikzee. Aan het eind van het kanaal komt de havenmeester ons tegemoet en we krijgen een plekje in de Oude Haven. We moeten dan wel onder de ophaalbrug door, maar dat is geen probleem. Alleen bij hoog water kunnen we niet weg. Wat een mooi stadje! Veel oude pandjes en het valt gewoon op hoe schoon alles is. Zaterdag pinkstermarkt en zondag bezoek van Rita en Jacky. Gezellig!
Maandag over de Oosterschelde naar het Veerse Meer. Het is bizar druk bij de Zandkreeksluis. Later blijkt, dat hier de dag ervoor een storing van vijf uur geweest is. En dat in het pinksterweekend…….. Er moeten veel boten in en natuurlijk moet je goed aansluiten. De sluiswachter vraagt ons om nog wat verder naar voren te gaan. We zijn nog volop bezig met onze lijntjes, als er een zeilboot naast ons komt. Mevrouw vraagt, of ze bij ons aan mogen leggen. Bob antwoordt: gezellig! Vervolgens vraagt ze nogal “dwingend” om haar lijntje aan te pakken. Nee, natuurlijk niet! We moeten eerst zelf goed vastmaken! Zwaar beledigd!! Tsss…..
’s Middags in Kamperland. Hier geen eendjes “aan de deur”, maar twee zwarte zwanen met een heleboel jonkies. Als we ze brood geven, probeert een meeuw er tussen te komen, maar de zwanen zijn niet bang.
De volgende dag steken we met de rubberboot over naar Veere. Ook weer leuk om zo’n “oversteek” te maken. Wel voor alle zekerheid een regenbroek aan getrokken, maar het viel mee. Rondgelopen in Veere en wat gedronken bij de jachthaven. Leuk!
Het is maar goed, dat we gisteren naar Veere gegaan zijn, want vandaag staat de (harde) wind precies verkeerd. “Hoge” golven. Morgen gaan we naar Middelburg, daarna naar Vlissingen.

• 28 Mei 2015 - 15:53

Rita:

Hoi luitjes,

Weer een mooi verslag Hennie

• 28 Mei 2015 - 18:00

A. Grootendorst:

Dag vaargezellen!

Mijn vorige mailtje is niet gelukt, want toen belde jij.
    Maar morgen zie ik jullie, dat is gezellig.
    We kijken naar jullie uit.
    Gr. En een kus van tante Zus.

• 28 Mei 2015 - 21:31

Henk @ Ria:

Al heelwat beleefd Zo te lezen. Het weer wordt zondag beter, maar voor ma en di geven ze weer regen op. De oversteek op de wester-schelde zeker zondag. Gaan het lezen. Grtze ons

• 30 Mei 2015 - 11:42

Mieke Van Domselaar:

hallo lieve mensen,
    wat leuk om van jullie weer wat te horen,
    we hebben met de pinksteren in Etten Leur gelegen met de boot het waren daar de Haven feesten
    was erg gezellig, nu zijn we weer thuis en Wim is weer druk met de modelbouw bezig en ik aan het schilderen ,zo ik heb jullie verslag gelezen jullie hebben al weer het een en ander meegemaakt
    ik hoop dat de weergoden jullie gezind zijn hier is het nou niet zo mooi te koud voor de tijd van het jaar
    maar het zal toch wel weer goed komen . lieve groeten van ons Wim en Mieke

• 31 Mei 2015 - 11:41

Greta :

hallo Bob en Hennie
    leuk om dat allemaal te lezen .altijd maak je wat mee onderweg .
    nu nog maar lekker weer krijgen .wij zijn klaar in de jacht haven is alleen weekeind open
    Paul zijn boot moet er nog uit .verder gaat het goed hier geniet lekker van de mooie reis
    Groeten van Paul en Greta

• 01 Juni 2015 - 14:50

Elleke Van Essen:

Lieve Bob en Hennie,

Dat is nu (tenminste) de tweede keer dat Bob iemand redt!
    Spannend allemaal; hopelijk komt het met het weer binnenkort ook goed, dan is de fraaie reis meer dan perfect.
    Groetjes,

Elleke

• 02 Juni 2015 - 17:56

Alice Van De Kraats:

Altijd weer leuk om jullie verslagen te lezen! Hopelijk wordt het weer snel beter. In elk geval veel plezier!