Verslag 12 - Reisverslag uit Woudrichem, Nederland van Bob en Hennie Schickendantz - WaarBenJij.nu Verslag 12 - Reisverslag uit Woudrichem, Nederland van Bob en Hennie Schickendantz - WaarBenJij.nu

Door: Hennie Schickendantz

Blijf op de hoogte en volg Bob en Hennie

17 Augustus 2016 | Nederland, Woudrichem

Verslag 12
Het laatste stukje van onze reis. We waren “gebleven” bij Münster. We varen verder in de miezerregen. Tot het haventje Yachtclub Dortmund-Ems in Olfen. In de “boeken” staat het beschreven als heel eenvoudig, maar er is intussen wel wat bij gekomen. Ziet er prima uit. Water, stroom, een heerlijke douche…………….. wat wil je nog meer! We hebben nu (13 augustus) de helft van het Wesel-Datteln-kanal gevaren. Bij de eerste sluis vrij lang gewacht. Steeds achter de “Labe 26” uit Tsjechië de sluizen in. Het duurde allemaal wel erg lang. We leggen aan in Dorsten achter………. jawel ………… de Pikkolo! :-) Als je hier tankt (en dat hebben we), mag je hier gratis liggen mèt stroom! We bezoeken het stadje en eten ’s avonds salade nicoise, door Bob gemaakt, aan boord van de Pikkolo. Er is wat stroming in het water door de werking van de sluis. Daardoor gaat het water “heen-en-weer”. Bob en Barbara hadden het al eerder gezien, maar ik zie, precies onder het eten, een dood konijn langs drijven. Brrrrrr!
De volgende dag willen we naar Rees varen. Daar kan je met een pontje naar de overkant om het stadje te bezoeken. Helaas vaart vandaag het pontje niet! Dan maar naar Emmerich. Na het Wesel-Datteln-kanal gaan we nu de Rijn op! Lekker met de stroom mee. Zo’n 15 kilometer per uur. Dat schiet op! In Emmerich eten we, nu als “definitief afscheid”, met z’n vieren op de boulevard.
Nog een stukje de Rijn af. Barbara en Joachim gaan bij Nijmegen het Maas-Waalkanaal op en wij gaan verder de Waal af naar Tiel. Mooie jachthaven vlakbij de stad. Toch wel fijn om weer in eigen land te zijn. ;-) Dan nog een stop in Woudrichem, omdat ik graag naar slot Loevestein wilde. Was best leuk! En je gelooft het niet, maar vandaag was het schitterend weer! Volop zon! Dan zit onze reis erop! Het was in meerdere opzichten een “aparte” reis voor ons. Na twee Franse reizen de eerste naar Duitsland. In eerste instantie zouden we over het Küstenkanal “heen” gaan, maar doordat het water in de Elbe te laag stond, was dat geen optie. Daardoor twee keer het Mittellandkanal. Pfffffff!! En als het dan nog mooi weer geweest was………… Berlijn en omgeving waren geweldig! Daarom hebben we ook geen spijt van deze reis. Maar om het nog een keer te varen………… nou nee! De mensen zijn een stuk minder toeschietelijk dan in Frankrijk. Ze helpen ook niet, als je aan komt varen. Als je hen een handje bij wil geven, als ze aan gaan leggen, wordt dat meestal niet op prijs gesteld……… apart!
Tijdens deze reis hebben ons Duits aardig opgehaald. Wat wel eens “problemen” geeft, is dat Nederlandse en Duitse woorden veel op elkaar lijken, maar niet hetzelfde betekenen. Bijvoorbeeld in een beschrijving bij een haventje staat: “loten”. Moet je daar loten voor een plaatsje? Als ik het opzoek in het woordenboek blijkt het peilen te betekenen. Het is daar gewoon ondiep! :-) En als ik bij de tandarts ben, vraagt hij, of ik mijn “Kopf” naar hem toe wil draaien. Dat klinkt toch wel een beetje raar.
Onderweg zie je ook woorden staan, waarvan je in eerste instantie denkt: Huh?? En dan pas, als je beter kijkt: Ooooh! Het is ook belangrijk de lettergrepen goed te verdelen. Een paar voorbeelden: Bootslager….Boot-slager?... nee: Boots-lager (lager=opslag); Malaktion……… Malak-tion…….huh?........Mal-aktion…..(Malen=schilderen); Ohrlochstecker……… oorlogstekker?....... nee, een oorbelletje, dat door je oor gaat; Kreuzfahrt……. Kruisvaart?…… nee, een cruise. En dan de woorden “Meer” en “See”. Een Duits Meer is een zee en een See is een meer……..
En dan als laatste: de statistieken. We hebben ruim 1800 kilometer gevaren, in ongeveer 210 uur. Aan liggeld en daarbij komende kosten hebben we € 975 uitgegeven, aan diesel bijna € 900. We zijn door 57 sluizen gegaan. We hebben in 44 havens gelegen.

Morgen naar IJsselmonde. En dan zijn we weer thuis!

• 18 Augustus 2016 - 11:29

Elleke Van Essen:

Lieve bob en Hennie,

Aan de verslagen merkte ik al dat het wel een fijne reis was, maar
    dat het niet direct voor herhaling vatbaar zou zijn.
    Gelukkig zijn jullie weer heelhuids Nederland binnengevaren.
    Onder dankzegging voor jullie mooie verslagen roep ik dan ook:
    "welkom thuis" en tot gauw ziens.

Elleke

• 18 Augustus 2016 - 12:34

Cor Marian:

Welkom thuis !

• 19 Augustus 2016 - 04:49

To En Sylvia:

Hallo Bob eb Henny, wij hebben al jullie reisverslagen gelezen, het was leuk om te horen wat jullie allemaal meegemaakt hebben. Jullie hebben volgens ons een lange en leuke reis achter de rug. Maar gelukkig weer heelhuids terug. :)

• 20 Augustus 2016 - 10:31

Jan:

Hallo luitjes,

Leuke verslagen van jullie, wat een reis zeg.
    Welkom terug in nederland, wordt in ieder geval mooi weer.
    Ga dinsdag weer naar de boot, komen jullie nog een bakkie doen.?

Groeten Jan