Verslag 11 - Reisverslag uit Tiel, Nederland van Bob en Hennie Schickendantz - WaarBenJij.nu Verslag 11 - Reisverslag uit Tiel, Nederland van Bob en Hennie Schickendantz - WaarBenJij.nu

Door: Hennie Schickendantz

Blijf op de hoogte en volg Bob en Hennie

16 Augustus 2016 | Nederland, Tiel

Verslag 11
We blijven vandaag (5 augustus) in Genthin. Vier wassen gewassen èn gedroogd voor € 8. Een heel verschil met Oranienburg! De laatste wassen van deze reis, denk ik. Bob haalt met het wagentje van de havenmeester diesel en samen doen we boodschappen. Zo, we kunnen er weer tegen! Vanavond vroeg naar bed, want we willen morgen een heel stuk varen. Hoe verder we komen op het Mittellandkanaal, hoe beter. De enige bezienswaardigheden zijn daar de kilometerpaaltjes. :-( Genthin ligt bij kilometer 363. Het Mittellandkanal begint (voor ons eindigt) bij 0!
We vertrekken om zes uur. Eigenlijk vertrekt Bob, ik mag nog even in bed blijven. Helaas belanden we achter een zeer traag vrachtschip. Wel ingehaald, maar bij de sluis moet je er toch weer op wachten…… Het is koud, het regent, bah! Hier word je niet vrolijk van! Bij kilometer 268.5, in de buurt van het dorpje Bergfriede stoppen we. Een mooie steiger! We hebben ruim elf uur gevaren! We zijn allebei doodmoe. Morgen toch maar een beetje anders doen.
Om half zeven opgestaan, eerst ontbeten en om zeven uur op weg! De zon schijnt, maar de wind is heel koud. Ik blijf ’s morgens binnen en “neem de boot onder handen”: poetsen, stofzuigen…….. was hard nodig! Bij de sluis Sülfeld hoeven we maar heel even te wachten. We liggen alleen in de sluis. Vanaf de andere kant is het heel druk met vrachtboten. ’s Middags lekker op het achterdek gezeten. De zon schijnt volop! Zo is het niet zo erg om hier te varen…….. Bij de sluis van Anderten moeten we heel lang wachten. Na de sluis gaan we, om half zeven, naar de jachthaven van Anderten. We hebben 100 kilometer gevaren!
We hebben als een blok geslapen! Om 10 voor 8 vertrekken we uit Anderten. Nu geen sluizen meer. :-) Het weer is niet geweldig. Als we in de jachthaven van Minden liggen, kan Bob hier diesel halen. Aan de haven. Dat scheelt een heel gesjouw. Onze boot “krimpt” wel. Als ik kijk op de kwitantie van het havengeld, zie ik, dat hij nog maar negen meter is…………. ;-)
Als we ’s morgens om half 8 vertrekken, is het KOUD!! Bob vaart met dikke handschoenen aan en ik sta weer te bibberen bij de wasbak! :-( Om half 11 een enorme hagelbui! Navigatielichten getest! :-) Om half vier varen we het haventje van Recke in. We drinken een biertje bij het havenkantoor. Wel onder een afdak, want het is nog steeds koud. We raken aan de praat met een Duitse vrachtwagenchauffeur. Nou ja, hij praat en wij luisteren…… weer eens wat anders. :-) Toen hij hoorde, dat we in de stadshaven van Münster wilden gaan liggen, zei hij: “Dat is veel te gevaarlijk! Dronken jongelui en zo”. Als we nog een dagje in deze haven bleven, zou hij meevaren naar Münster! Tot grote verrassing van zijn vrouw! Nou we dachten het niet!! Nog boodschappen gedaan bij de Edeka. Als we daar heen lopen, worden we door de mensen gegroet met “Moarn”. Net als Piet Paulusma dat zegt. Alleen is het nu al bijna avond. Bob roept enthousiast tegen iedereen “Moarn” en iedereen groet hetzelfde terug! :-)
Vroeg vertrokken uit Recke. De vrachtwagenchauffeur slaapt vast nog! Het is KOUD!! Vannacht vorst aan de grond! 10 augustus!! Het moet niet gekker worden! Bob vaart weer met handschoenen aan en ik doe een kacheltje aan tijdens het wassen. Anders bevries ik! En dan eindelijk het Mittellandkanaal af! Hèhè! We varen het Dortmund-Ems-kanal op. Hier kan je tenminste “over de rand” kijken. Bij de sluis van Münster moeten we even wachten. Met twee andere bootjes worden we geschut. We liggen nu aan de stadskade. Geen voorzieningen, kost ook niks. We liggen tegenover een “kunsthal” met ateliers en woningen. Dronken jongelui hebben we niet gezien. Dat is dan weer een voordeel van het slechte weer.
Op de fiets naar de stad. We zijn duidelijk niet de enige. In Münster zijn heel veel fietsen! We zetten onze fietsen op de Marienplatz. Wat is Münster mooi! Mooie oude gebouwen, beelden, beeldjes, kerken……… Dan de Sint-Paulusdom. Schitterend! Er zijn ook heel mooie winkels………… maar duur!! We eten bij “Extrablatt”, lekker en niet duur. We kunnen hier weer een beetje “bijkomen”, want het is koud en het miezert weer! Dan de fietsen terugvinden…….. met Google Maps en wat vragen vinden we de Marienplatz. Eerst denken we, dat ze er niet meer staan………. zeker gestolen…….. maar gelukkig……… ze zijn er nog………… er staan er hier ook zo veel! Nu op zoek naar een supermarkt. We zijn net op weg, als Bob z’n trapper afbreekt! Mmmmmm, dat wordt lopen! Maar Bob kan best zo verder fietsen, hoor! Tuurlijk!! Er is hier een smal fietspad en er wordt hard gefietst! Gelukkig zonder ongelukken komen we terug bij de boot. Omdat het weer is gaan regenen, lijken we net een paar verzopen katten. Brrrrr! Gauw de kachel aan!

• 17 Augustus 2016 - 09:22

Elleke Van Essen:

Lieve Hennie en Bob,

Wat varen je snel terug; ik heb het idee dat je al heel snel thuis bent!
    Hopelijk hebben jullie nu een paar dagen met goed en minder koud weer voor de boeg.

Hartelijke groet,

Elleke