Verslag 3 - Reisverslag uit Minden, Duitsland van Bob en Hennie Schickendantz - WaarBenJij.nu Verslag 3 - Reisverslag uit Minden, Duitsland van Bob en Hennie Schickendantz - WaarBenJij.nu

Verslag 3

Door: Hennie Schickendantz

Blijf op de hoogte en volg Bob en Hennie

08 Juli 2016 | Duitsland, Minden

Verslag 3
Hè, hè! Ik kan nu een stukje schrijven vanuit Duitsland. Als ik dit schrijf, liggen we met de boot in Minden. Dat ligt aan het Mittellandkanaal. Maar voordat we hier waren…………..pfffffff! Na Hoogeveen verder gevaren over de Verlengde Hoogeveense Vaart. Het is een smal kanaal met veel bruggen, zelfs een spoorbrug, die allemaal open moeten. Dan nog een paar sluizen. En alles gaat hier op z’n elfendertigst………. Dan varen we het nieuwe kanaal op: het Koning Willem-Alexanderkanaal. De laatste sluis is een dubbele, heel mooi. Èn een ecobrug. We blijven na deze sluis aan de kant overnachten. Dan verder over het Compascumkanaal, het meest rechte kanaal, dat we ooit gevaren hebben. Er staan hier heel mooie huizen, allemaal keurig verzorgd! Ik denk, dat de mensen hier hun gras kammen……..  Dan bij Barnflair letterlijk “de hoek om” het Haren-Rütenbrockkanal op. Hè, hè, denken we, de Duitsers zijn “pünktlich”, het zal nu wel wat vlotter gaan. Niet dus! Je kan alleen maar via de telefoon de brug- en sluiswachters oproepen. Maar ze antwoorden nauwelijks en het duurt nog steeds zooooooo lang, voordat alles geregeld wordt. Bob wordt er nerveus van……… en daar krijg ik dan weer de slappe lach van…….. het is zo saai! Eindelijk zijn we bij de laatste sluis (moeten we € 5 betalen). Dan stuurboord uit naar de jachthaven van Haren. Mooie haven, niet duur, met een schoon toiletgebouw, wasmachine, droger en …………. een wéégschaal……… dat geloof je toch niet! Ik ben er op gaan staan……. had ik beter NIET kunnen doen………. We blijven hier drie nachten …………. Om af te kicken van de Drentse kneuterigheid èn omdat het weer nog steeds erg slecht is……
Over het weer gesproken…….. daar kan je toch niets aan doen……… dus moet je je gewoon aanpassen. Als het hard regent, zet je in plaats van je zonnebril, je duikbril op. En als het heel erg wordt, gewoon je snorkel erbij. In plaats van anti-zonnebrand, smeer je je gezicht in met anti-roest. Tegen de kou je zelfgebreide, wollen borstrok aan, handschoenen aan, wollen muts op……… en dan gaat het prima, nergens last van!
Dan gaan we het Dortmund-Ems-Kanaal op: een heerlijk brede rivier, die –naar later blijkt- veel bruggen heeft, waar we gewoon onder door kunnen varen. En er zijn grote sluizen, die je met de marifoon kan oproepen. Je krijgt direct antwoord en natuurlijk moet je soms wel wachten, maar je weet in ieder geval, dat er aan gewerkt wordt. We stoppen in een kleine zijarm bij de Ems-Yachtclub Lingen. Een klein haventje aan de kant van het water, mèt stroom en ’s avonds in het clubhuis(je) de wedstrijd Duitsland-Italië op een groot doek (een laken….) gekeken. Grappig! Als we uit Lingen vertrekken, schijnt de zon! De sluizen zijn hier heel erg groot, daarom duurt het wel even voordat die vol zijn. Nadat we de sluis Altherheine door zijn, blijven we in een kommetje daarachter liggen. Er liggen nog een paar boten, maar de mensen zijn binnen en blijven binnen. Niet erg gezellig. Zeker de Duitsers niet. Ik denk, dat ik (bijna) zeker weet, dat er van de winter geen “reserveringen” zijn voor onze bread-and-breakfast!! 
Na Alterheine en nog twee sluizen varen we het Mittellandkanaal op. Weer hoge bruggen en voorlopig geen sluizen. Lekker breed kanaal. Af en toe een binnenschip……. De eerste stop is op een klein zijkanaal bij een jachthaven(tje) bij het dorpje Wallenhorst. Op aanwijzing van mensen op een andere boot gaan we op de fiets naar het dorpje om wat boodschappen te doen. We krijgen een plattegrond mee, maar daar staan geen namen bij de straten…….. dus rijden we verkeerd………. Bob vraagt aan een man op de fiets, waar de supermarkt is. Hij zegt, dat we de “berg” weer op moeten………. De berg?........ik heb helemaal geen berg gezien………maar als de man voor ons uit rijdt naar de supermarkt, begrijp ik het wel………..je trapt je een “ongeluk”………. En net ging het zo makkelijk!! Vals plat!! De volgende morgen gaan we met de trein naar Osnabrück. Eerst een stukje lopen naar Halen. In de trein een kaartje gekocht en de volgende halte (Osnabrück Altstad) eruit. We dwalen wat door het oude centrum en komen uiteindelijk uit bij wat moderne winkels. We gaan naar Saturn (een soort Mediamarkt), omdat we een betere antenne voor de tv nodig hebben. In de winkel hebben ze wifi! Terwijl Bob een verkoper vraagt naar de antenne, ga ik op een kastje zitten om mijn mails, whatsapps en facebook te bekijken. Ik denk, dat Bob wel gezien heeft, dat ik was gaan zitten………..niet dus……….na een tijdje denk ik……….het duurt toch wel een beetje lang…..ik sta op en zoek Bob………..zie hem niet………loop nog maar eens de winkel rond…………nee, hoor…… geen Bob…….. ik ga de roltrap af en zie Bob nogal geïrriteerd bij de uitgang staan…… “Waar was je nou?”……….. tja, als je digitaal bezig bent, vergeet je de tijd…… oeps! We gaan terug naar het station. We moeten nu twee haltes mee. Op het station kopen we een kaartje bij een automaat. Even wennen……… alles in het Duits natuurlijk………. Links onder staat: “Abbrechen”. Bob denkt, dat er staat: “Abrechnen”. 
Inmiddels zijn we in Minden………. Daarover de volgende keer. Wiedersehen!

• 08 Juli 2016 - 09:50

Elleke Van Essen:

Lieve Hennie en Bob,

Zo varen jullie weer verder, door saaiheid, mooiheid, regenachtig weer en een klein beetje zon.
    Dat het contact maken in Duitsland vooralsnog anders lijkt dan elders, verbaast mij.
    Het kan haast niet anders dan dat jullie in de loop van de reis toch nog wel weer klanten
    krijgen voor jullie Bed- en Breakfast!
    Hartelijke groet en hou je haaks.

Elleke

• 08 Juli 2016 - 12:42

Tante Zus:

Hallo waterlui. Ging niet allemaal even vlot heb ik gelezen, maar wat z o leuk is wij gaan as zondag naar Hanne en zij woont ook in dezelfd provintie Osnabrük. In. Fürstensau.
    Ik wens jullie een goede reis verder. Lieve groeten van oom Wim en tante Zus.

• 08 Juli 2016 - 16:19

Mieke:

Hoi luitjes alles wel aan boord , je nieuws weer gelezen jammer van het weer het is hier ook het zelfde weer maar het weekend zou beter worden dus maar afwachten.wij willen naar bruinisse varen volgende week voor de mosselfeesten, dus dat is ook leuk.veel groetjes van ons wim en mieke