Verslag 2a - Reisverslag uit Brugge, België van Bob en Hennie Schickendantz - WaarBenJij.nu Verslag 2a - Reisverslag uit Brugge, België van Bob en Hennie Schickendantz - WaarBenJij.nu

Verslag 2a

Door: Bob en Hennie

Blijf op de hoogte en volg Bob en Hennie

08 Juni 2015 | België, Brugge

Met reisverslag 2 ging het niet helemaal goed. Hier het beginstuk. Hopen, dat het goed over komt.

Verslag 2
Zo zit je met je “winterjas” en handschoenen aan in het koude Zeeuwse land en na een week zomaar midden in een hittegolf(je) in Brugge……………………………………..nee, niet zo maar natuurlijk!
Vanuit Kamperland zijn we donderdagmorgen (29 mei) via het Kanaal door Walcheren naar Middelburg gevaren. Daar was het heel lastig om de box in te varen, want het paste maar net en er stond een harde wind, die de punt van de boot steeds weg blies. Uiteindelijk met hulp van andere schippers toch gelukt! Lekker de stad in en een bezoekje aan oom Wim en tante Zus gebracht. Uiteraard lekker bij gekletst! Dat kan je aan tante Zus wel overlaten.
De volgende morgen wilden we om 9 uur vertrekken naar Vlissingen, maar de havenmeester vertelde, dat we beter rond 11 uur konden gaan, omdat er dan een “groene golf” zou zijn. Daardoor hoefde je niet lang te wachten tot alle bruggen open zouden gaan. Dit werkte niet helemaal, want over een stukje van zeven kilometer hebben we een uur en drie kwartier gedaan! Maar uiteindelijk vonden we in de haven van Vlissingen een prima plek. Twee wassen gedraaid, waarvan één in de droger gedroogd en de andere in de wind. Lekker alles weer schoon en fris. Thuis draai je “gedachteloos” je was, maar hier moet je er wat meer moeite voor doen. Waardeer je het ook meer, als alles weer in de kast ligt! ’s Middags heerlijk in het zonnetje met onze rug tegen een muurtje zitten kijken naar de zee, grote schepen, klein zeilbootje, meeuwen, vissers………..heel relaxed! Er wordt ons hier ook wel duidelijk, dat er niet te spotten valt met de Westerschelde. Als op zondagmorgen, wanneer we eigenlijk weg wilden gaan nog een stevige wind staat, besluiten we nog maar een nachtje bij te boeken en de volgende dag weg te gaan. ’s Middags lopen we nog even naar de sluis. Eerst miezert het een beetje, maar op de terugweg krijgen we een stortbui over ons heen! Alles drijfnat. Kacheltje maar weer aan………of het nooit zomer wordt!
Maandagmorgen is de windkracht acceptabel (2 tot 4) en varen we om half 8 naar de sluis. Geen problemen, makkie. Als we uit de sluis komen, vaart net de veerpont van Vlissingen richting Breskens en komt van de zeekant een enorm schip. We kunnen niet daarvoor langs en direct richting Terneuzen, maar moeten eerst een stukje richting Breskens. We komen daardoor in het woelige water terecht van de monding. Er zijn daar flinke golven en de boot komt daar op een vervelende manier in terecht. Niet ècht leuk, eerder behoorlijk angstig. Het lijkt wel of je in een soort achtbaan zit! De boot houdt zich prima, wij wat minder………..toen we eenmaal in de vaargeul naar Terneuzen zaten werd het stukken beter. Maar wat een plas water! Toen ik naar binnen ging om een kopje koffie te halen, bleek de “ontbijtdoos” van z’n plek gevallen te zijn; de Brinta lag door de boot.